fredag 12 augusti 2011

Tegelstenstips - Ken Follett

Okej, jag vet att många varken har tid eller lust att läsa riktiga tegelstenar till böcker. Jag måste i alla fall tipsa om en, om andan faller på, för det här är en fantastisk bok.



Jag hörde talas om Ken Follets "The Pillars of the Earth" (eller "Svärdet och Spiran", som den heter på svenska) i Oprahs bokklubb och för första gången kände jag mig tvungen att läsa en bok hon rekommenderat.

Adlibris beskriver boken som "en storslagen äventyrsskildring om 1100-talets krigshärjade England och om en grupp människor vars öden sammanlänkas med byggandet av en praktfull katedral. En berättelse om kärlek och hämnd, ärelystnad och hjältemod. På samma spänningsskapande sätt som i sina världsberömda thrillers levandegör Ken Follett här ett stycke engelsk medeltid."

Det låter kanske inte sådär dödligt spännande, speciellt inte då man håller den i handen och ser att den går loss på cirka 1000 sidor. Tro mig; det är värt det! När man väl kommit in i boken har man svårt att lägga den ifrån sig, och sidorna känns plötsligt hälften så många.

Läs den!

1 kommentar: