onsdag 23 maj 2012

Inspirerande kurslitteratur

Vet ni hur underbart det är att ha kurslitteratur som man faktiskt blir taggad av? Böcker som man glatt skuttar iväg till posten för att hämta ut när det där efterlängtade smset kommer, precis som om det vore en hög med skönlitteratur ur ens favoritgenre. Så kändes det när jag idag fick hem böcker till det momentet vi är mitt inne i just nu; Informationsförmedling i praktiken. För första gången på utbildningen så är det här momentet till stor del inriktat på barn- och ungdomsverksamhet på biblioteken. Bara av att lyssna på gästföreläsarna och bläddra lite i de här böckerna så känner jag verkligen att det är här jag vill hamna.

Jag jobbar på ett forskningsbibliotek varje söndag, och de referensfrågor jag får där är ibland helt omöjliga för mig. Det är verkligen inte bland doktorander och hundratals avancerade databaser för forskningsmaterial som jag hör hemma. Nej, mitt hjärta klappar hårdare för bokprat, diskussioner kring själva böckerna, och i läs- och skrivfrämjande arbete. Skrivstugor, bokcirklar och barns nyfikna frågor, ja tack!

1 kommentar: